درباره زيارت عاشورا، روايات فراواني وجود دارد. امام باقر( عليه السلام) اين زيارت را به يکي از اصحابش به نام علقمه بن محمد حضري آموزش داده است.( کامل الزيارات، ص80، بحار الانوار،ج101،ص290)
از آنجا که زيارت نوعي اعلام موضع در مشخص کردن خط فکري است و آثار سازنده عجيبي دارد؛ آنچه به عنوان متن زيارتي خوانده ميشود از نظر محتوي و جهت دهي، از حساسيّتي ويژه برخوردار است. به همين جهت ائمه(عليهم السلام) با آموختن نحوة زيارت به ياران خود، به اين عمل سازنده جهت و غناي بيشتري بخشيدهاند.زيارت عاشورا، که از تعاليم امام باقر( عليه السلام)است، به سبب آثار سازندة فردي و اجتماعي و بيان مواضع فکري و عقيدتي شيعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهميت ويژه اي دارد. شماري از دستاوردهاي اين زيارت عبارت است از :
1-ايجاد پيوند معنوي با خاندان عصمت و تشديد علاقه و محبت به آنان، مانند "فراز اللهم اجعل محياي محيا محمد و آل محمد و مماتي ممات محمد و آل محمد".
2- پيدايش روحيه ظلم ستيزي، يعني تکرار لعن و نفرين بر ستمگران در اين زيارت موجب پيدايش روحيه ظلم ستيزي شده، ولو با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پيروان حق، که پايه هاي ايمان را محکم ميکند.
3- دوري جستن از خطر انحراف
4- ترويج روحيه شهادت طلبي و ايثار و فداکاري در راه خدا
5- احياي مکتب در راه و هدف خاندان عصمت(مصباح المتهجد ، شيخ طوسي، صص 542-547-538)
6- درس آموختن و الگو گرفتن از شهداي کربلا
صالح پسر عُقْبه، از ياران امام پنجم عليهالسلام به نقل از پدرش ميگويد: امام باقر عليهالسلام فرمود: «کسي که در روز عاشورا، از نزديک امام حسين عليهالسلام را با چشم گريان زيارت کند، خداوند پاداش بزرگي به او ميدهد». عُقبه به حضرت عرض کرد: «جانم به قربانت! اگر کسي امکان حضور در کربلا و حرم مطهّر آن حضرت را در روز عاشورا نداشته باشد و بخواهد از راه دور او را زيارت کند، تکليف او چيست؟» حضرت فرمود: «پيش از ظهر در جاي بلندي بايست و پس از اشاره به سوي مرقد آن حضرت بر او سلام کن و بر ستمگران و قاتلان او لعن و نفرين کن. سپس دو رکعت نماز زيارت بخوان و هر چه ميتواني بر مصيبت امام گريه کن. خاندانت را نيز بر اين عمل ترغيب کن». آنگاه در پايان افزودند: «من ضمانت ميکنم هر کسي اين کار را انجام دهد، خداوند پاداش ياد شده را به او بدهد».
صفوان از ياران امام ششم ميگويد: امام صادق عليهالسلام با اشاره به سوي قبر امام حسين عليهالسلام ، اين زيارت ـ زيارت عاشورا ـ را خواند و پس از آن دو رکعت نماز گزارد. آنگاه فرمود: «هرگاه حاجت و گرفتارياي داشتي، در هر جا که هستي، اين زيارت و دعاي پس از آن را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه. بيترديد خدا و پيامبر به وعده خويش عمل ميکنند و نيازمندي تو را برميآورند».
محدّث نوري، از استادان مرحوم شيخ عباس قمي ميگويد: «در فضل و مقام زيارت عاشورا همين بس که از سِنخ ديگر زيارتها نيست که به ظاهر از انشا و املاي معصومي باشد. هر چند از قلوب پاک ايشان چيزي جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بيرون نميآيد، ولي اين زيارت از سنخ احاديث قُدسيّه است که به همين ترتيب زيارت و لعن و سلام و دعا از خداي متعالي به جبرئيل امين و از او به خاتم النبيين صلياللهعليهوآلهوسلم رسيده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز يا کمتر، در برآوردن حاجات و رسيدن به مقاصد و دفع دشمنان بينظير است».
آيت اللّه شبيري زنجاني، از مراجع تقليد ميگويد: «يکي از چشمهاي فرزند آقاي حاج سيد محمد بجنوردي بر اثر عارضهاي نابينا شده بود و به نظر پزشکان ـ حتي پزشکان خارج از کشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم ديگرش نيز نابينا ميشد. ولي آن شخص شفا يافت. يکي از بستگان وي، سيدالشهداء را در عالم رؤيا ديد که به وي فرمود: «ما به جهت اينکه او به زيارت عاشورا مداومت داشت، سلامتي چشم ديگرش را از خدا گرفتيم».
مرجع بزرگ، آيت اللّه العظمي بهجت درباره زيارت عاشورا ميگويد: «مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است... در سندها آمده است که زيارت عاشورا از حديثهاي قُدسي است. براي همين، با وجود فراواني کارهاي علمي موجود نزد علما و اساتيدمان، آنان هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند. مرحوم آيت اللّه شيخ محمدحسين اصفهاني از خداوند متعالي ميخواست کلمات پاياني عمرش، زيارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوي باري تعالي بشتابد. خداوند نيز دعاي وي را اجابت کرد و پس از اتمام خواندن زيارت عاشورا روحش به ملکوت اعلي شتافت و قرين رحمت گرديد».
صاحبان بصيرت، هميشه به خواندن زيارت عاشورا توجه داشتند و آن را به ديگران نيز سفارش ميکردند. مرحوم شيخ رجبعلي خياط که حالات معنوي او مشهور خاص و عام است، در توسل به اهل بيت عليهالسلام به زيارت عاشورا تأکيد فراواني داشت و ميفرمود: «در عالم معنا به من توصيه کردهاند که زيارت عاشورا بخوان». وي به ديگران نيز سفارش ميکرد: «تا زندهايد زيارت عاشورا را از دست ندهيد».
فوايد خواندن زيارت عاشورا رواياتي است از جمله اينکه آمده است: در نجم ثاقب در ذيل حکايت تشرف جناب حاج سيد احمد رشتي به ملاقات امام عصر ارواحنا فداه در سفر حج و فرمايش آن حضرت به او که چرا شما عاشورا نميخوانيد عاشورا عاشورا عاشورا .
شيخ ما ثقه الاسلام نوري رحمه الله فرموده: اما زيارت عاشورا پس در فضل و مقام آن بس که از سنخ ساير زيارات نيست که به ظاهر از انشاي و املاي معصومي باشد هر چند که از قلوب مطهره ايشان چيزي جز آنچه از عالم بالا به آنجا رسد بيرون نيايد بلکه از سنخ احاديث قدسيه است که به همين ترتيب از زيارت و لعن و سلام و دعا از حضرت احديت جلت عظمته به جبرئيل امين و از او به خاتم النبيين صلي الله عليه و آله رسيده و به حسب تجربه مداومت به آن در چهل روز يا کمتر در قضاي حاجات و نيل مقاصد و دفع اعادي بينظير و لکن احسن فوايد آن که از مواظبت آن به دست آمده فايده اي است که در کتاب دارالسلام ذکر کردم و اجمال آن که ثقه صالح متقي حاج ملا حسن يزدي که از نيکان مجاورين نجف اشرف است و پيوسته مشغول عبادت و زيارت نقل کرد.
شهيد بزرگوار دستغيب نوشته: فقيه زاهد عادل مرحوم شيخ جواد بن شيخ مشکور عرب که يکي از اجله علماءو فقهاء نجف اشرف بوده، در شب 26 صفر 1336در نجف اشرف ملک الموت را در خواب ميبيند پس از سلام از او ميپرسد از کجا مي آئي؟ عزرائيل ميفرمايد: از شيراز، رفتم روح ميرزا ابراهيم محلاتي را قبض کردم ، عرض ميکند: روح ميرزا ابراهيم در عالم برزخ چه حالي دارد؟
ميفرمايد: خيلي خوب، در بهترين باغهاي عالم برزخ است و خداوند هزار فرشته را براي خدمتگزاري او معين کرده، سؤال کرده: چه عملي انجام داده که به اين مقام رسيده؟ آيا به خاطرمقام علمي و تدريس و تربيت شاگرد ؟ فرموده: نه، پرسيده: به خاطر نماز جماعت و رساندن احکام به مردم ؟ فرموده: نه، سؤال کرده: پس براي چه؟ فرموده: براي خواندن زيارت عاشورا، چون محلاتي در سي سال آخر عمرش زيارت عاشورا را ترک نکرده و هر روزي که به سبب بيماري و يا امر ديگري که نميتوانسته بخواند نايب ميگرفته است .
شيخ از خواب بيدار ميشود و فرداي آن شب به منزل آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي ميرود و خواب خود را براي ايشان نقل ميکند ، مرحوم ميرزا محمد تقي گريه ميکند، از ايشان سؤال ميکنند چرا گريه ميکنند؟ ميفرمايد: محلاتي از دنيا رفت !و او استوانهً فقر بود! ميگويند: شيخ خوابي ديده معلوم نيست واقعيت داشته باشد، ميرزا ميفرمايد: آري خواب است؛ اما خواب شيخ مشکور است! نه فردي عادي! فرداي آن روز تلگراف فوت محلاتي به نجف مخابره ميشود و صدق خواب شيخ مشکور آشکار ميگردد.
امام باقر عليهالسلام :
«اگر مردم ميدانستند در زيارت مزار امام حسين عليهالسلام چه فضيلتي است، از شوق آن ميمردند».
امام صادق عليهالسلام :
«زيارت امام حسين عليهالسلام را فرو نگذار که خدا عمرت را طولاني و روزيات را زياد ميکند و زندگي باسعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشيد».
امام صادق عليهالسلام :
«زيارت قبر امام حسين عليهالسلام ، از برترين اعمال است».
امام صادق عليهالسلام :
«کسي که خدا خيرخواه او باشد، محبت حسين و شوق زيارتش را در دل او مياندازد».
امام رضا عليهالسلام :
«روز شهادت حسين عليهالسلام ديدگان ما را مجروح و اشک ما را روان ساخت».
امام صادق عليه السلام به صفوان ميفرمايند:
زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستي که من چند چيز براي خواننده آن تضمين ميکنم :
1 - زيارتش قبول شود.
2 - سعي و کوشش او مشکور باشد.
3 - حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نااميد از درگاه خدا برنگردد .
بعد فرمود: اي صفوان ! هرگاه حاجتي براي تو به سوي خداوند متعال روي داد، پس به وسيله اين زيارت به سوي آن حضرت توجه کن از هرجا و مکاني که هستي و اين دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده ميشود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.
فرآوري :زهرا اجلال
گروه دين تبيان
اثرات خواندن زيارت عاشورا...
برچسب : نویسنده : 0ziaratashorad بازدید : 252